zondag 9 februari 2014

Voor mijn mede chocoholics

In mijn zoektocht naar een nieuwe gezonde leefstijl is het fijn om te leren dat chocolade hier gewoon in thuis hoort (haha).

De chocolade in de supermarkt, bonbons en chocolade letters zijn natuurlik ongezond, omdat hier suikers, kleur-, geur- en smaakstoffen en melkproducten aan zijn toegevoegd.
Maar cacao (mits onverhit) is van zichzelf een geweldige superfood. Het is de nummer één antioxidant uit de natuur. Daarnaast zit cacao boordevol magnesium, chromium (twee mineralen die allebei, direct of indirect, helpen de bloedsuikerspiegel te reguleren en daarom ook helpen met gewichtsverlies) en diverse andere mineralen, o.a. ijzer. Belangrijk is om nogmaals te benadrukken dat het gaat om rauwe cacao. Als er niet expliciet op de verpakking staat dat deze cacao rauw (en biologisch) is, dan kun je er vanuit gaan dat de cacao werd verhit (zoals bij alle cacao soorten in de supermarkt en ook die in de meeste biowinkels). Dit wordt gedaan om het productieproces gemakkelijker en goedkoper te maken, maar boven een temperatuur van 48 graden gaan alle mineralen, antioxidanten en andere goede stoffen verloren en verliest de cacao zijn titel van 'superfood'. (bron: www.superfood.nl)

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik dus niet weet of 'mijn' cacaopoeder die ik van de week heb gekocht, ook 'rauw' is. (Abbaye de Sept-Fons, Cacao bio, 100% ontvette cacao poeder zonder toegevoegde suiker). Ik begin te vermoeden van niet want 'rauw' in het Frans is 'cru' en dat staat er niet op.

Maar goed bij gebrek aan beter ga ik het toch maar hiermee doen voorlopig.

Op dezelfde site kwam ik dit recept tegen wat me heerlijk lijkt om te proberen alleen mis ik de hoeveelheden waarmee je de chocolaatjes kan maken.
zo zou het eruit moeten zien 

Nodig: Kokosolie / lucuma poeder / rauwe cacoa

Verwarm de kokosolie totdat deze vloeibaar is (bij plm. 28 C) en roer dan de rauwe cacao en de lucuma poeder of een andere zoetstof erdoor. De hoeveelheid en verhouding van deze drie ingrediënten hangt af van je eigen smaak. Houd je van bittere chocolade, voeg dan wat meer rauwe cacao toe en houd je meer van zoet gebruik dan wat meer lucuma poeder of een andere zoetstof. Voeg dan nog allerlei ingrediënten en superfoods naar smaak toe (bijvoorbeeld African Mango poeder, maca, bijenpollen, etc.). en roer het goed door elkaar. Giet de cacao in vormpjes en laat ze in de koelkast of vriezer afkoelen tot het chocolaatjes zijn.

Aangezien ik geen vormpjes had, heb ik het in 2 kleine glazen dessertbakjes gedaan en toen het hard was, in stukjes gebroken. Het ziet er niet uit maar het smaakt uitstekend. Ik heb er overigens zelf walnoten doorheen gedaan. Doordat er geen hoeveelheden bij stonden heb ik wat moeten experimenteren, volgende keer iets meer zoetstof en iets minder kokosolie. (In plaats van Lucuma poeder had ik Agave siroop gebruikt).

Het is in elk geval zo klaar en zeker het proberen en experimenteren waard!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten