zaterdag 22 februari 2014

Superfoods maar dan het tegenovergestelde

Ik kwam de volgende drie linken tegen met hierin artikelen over welke producten we onmiddellijk van ons lijstje moeten schrappen. Een aantal waren mij bekend, de tomaat (in elke vorm) uit blik niet, en dit verbaast mij (niet dat ik het niet kende maar dat die erop staat) omdat ik in een aantal superfood/ gezonde recepten een blik tomatenpuree of blokjes op de ingredienten lijst heb zien staan.

http://ecobioliving.eu/gezonder-eten/7-gezondheidsexperts-welke-ongezonde-voeding-zij-nooit-eten/

  1. tomaten uit blik
  2. rundvlees van dieren die met granen en mais gevoerd worden (als veggie blijf ik zowiezo ver van alle vormen van vlees)
  3. popcorn uit de magnetron
  4. niet biologische aardappelen
  5. gekweekte zalm
  6. melk geproduceerd met toediening van hormonen
  7. appels die bespoten zijn geweest
  1. magnetron popcorn (opnieuw dus)
  2. non organic apples (ook weer)
  3. soda (oftewl frisdrank)
  4. chips
  5. tomaten uit blik
  6. niet biologische bleekselderij
  7. melk geproduceerd met toediening van hormonen
  8. margarine
Van de volgende artikelen schrok ik eigenlijk nog meer want Agave siroop gebruik ik heel veel!
Ik kopieer het volledige artikel hieronder.


Als we denken aan voedingsmiddelen die we het meest zouden moeten vermijden, denken we al snel aan voeding zoals donuts, frisdrank en andere ‘junk food’. Dit zijn de voedingsmiddelen die je gemakkelijk uit je voedingspatroon kan houden. Helaas hebben slimme marketeers verschillende voedingsmiddelen als gezond bestempeld en op de markt gebracht. Dit terwijl de realiteit in een aantal gevallen helemaal niet zo fraai blijkt te zijn. Dit wetende zou ik je graag over een aantal ‘gezonde’ voedingsmiddelen, die je beter kunt vermijden, willen vertellen.
Gezonde voedingsmiddelen die je beter kunt vermijden, hier zijn er drie:
1. Soja
SoybonenSoja wordt al erg lang gepromoot als gezond voedingsmiddel. Voor vegetariërs is het gepromoot als een bron van eiwit. Vele bronnen beweren dat Aziaten al duizenden jaren soja eten. Niettemin, het echte verhaal achter soja schetst een heel ander verhaal.
Waarom je soja zou moeten vermijden:
  • Soja bevat meer fyto-oestrogenen dan zo’n beetje iedere andere voedingsbron. Fyto-oestrogenen zijn plantaardige oestrogenen die oestrogenen in ons lichaam nabootsen. Onafhankelijke onderzoekers hebben duidelijk aangetoond dat het consumeren van fyto-oestrogenen ronduit gevaarlijk zijn voor het menselijk lichaam.
  • Soja bevat hoge hoeveelheden van goitrogenen. Goitrogenen zijn verbindingen die het vermogen van de schildklier verhinderen om op een correcte wijze jodium te gebruiken. Dit kan uiteindelijk leiden tot hypothyreoïdie, een vertraagde schildklierwerking.
  • Soja bevat hemaglutinine: een stolling bevorderende substantie dat ervoor zorgt dat rode bloedcellen samenklonteren zodat ze niet meer in staat zijn om zuurstof goed op te nemen en te distribueren naar alle weefsels.
  • Hoge niveaus van fytinezuur in soja verlaagt de opname van calcium, magnesium, koper, ijzer en zink. Voeding die rijk is aan fytaten kan zorgen voor groeiproblemen bij kinderen.
  • Trypsineremmers in soja verstoren de vertering van eiwitten en kunnen alvleesklierstoornissen veroorzaken. Bij proefdieren die soja kregen, die trypsineremmers bevatten, veroorzaakte dit groeiachterstanden.
  • Mononatriumglutamaat (MSG, E621), een potentieel neurotoxische stof, wordt aan vele sojaproducten toegevoegd.
  • Vitamine B12 dat zit in soja wordt niet goed geabsorbeerd. Het verhoogt zelfs de vraag van het lichaam naar B12.
  • Sojavoeding verhoogt de vraag van het lichaam naar vitamine D (iets waar de meeste Nederlanders al een tekort aan hebben)
  • Het verwerking van soja resulteert in het ontstaan van het giftige lysinoalanine en kankerverwekkende nitrosamines.
Om aan deze gruwelijke lijst nog eens toe te voegen dat ruim 90% van alle soja die wordt verbouwd genetisch gemanipuleerd is. Het is ook het meest voorkomend ingrediënt van bewerkte voeding. Als de voedingsproducten die je in huis hebt een barcode hebben, is er een grote kans dat ze soja bevatten.
Hoe kan deze informatie nu staande blijven tegenover de Aziatische bevolking die al zo lang soja eet? Nou, volgens het veelomvattende onderzoeksboek, ‘The whole soy story: the dark side of America’s favorite health food’ van dr Kaayla Daniel, begonnen de Chinezen als eerste met het eten van soja, zo’n 2500 jaar geleden. Dit deden ze echter pas nadat ze ontdekte hadden hoe ze dit konden fermenteren. Het fermentatieproces neutraliseert toxines in de sojaboon. Tempeh, miso, natto en sojasaus worden traditioneel gefermenteerd (alhoewel de meeste sojasauzen die je in de supermarkt koopt dit niet zijn). De meeste soja die wij consumeren zijn echter niet gefermenteerd. We consumeren er ook meer van dan ooit tevoren. In andere woorden, soja is dus zeker één van de voedingsmiddelen die je beter kan vermijden!
2. Agave nectar
Agave_americana_suleiman_810Deze zoetstof is sinds een aantal jaren een hype. Het is geprezen als ‘laag glycemisch’ wonder en veel gezondheidsbewuste mensen hebben agave een plekje gegeven in hun voorraadkast met een goed gevoel.
Waarom je agave nectar zou moeten vermijden:
De meeste agave ‘nectar’ of agave ‘siroop’ is gemaakt via een zeer chemisch proces waarbij gebruik wordt gemaakt van genetisch gemodificeerde enzymen, bijtende zuren en chemicaliën die een rol spelen bij de filtratie.
  • Agave nectar is verstoken van vrijwel alle voedingsstoffen.
  • De meeste agave siroop bevat veel meer fructose dan iedere andere commerciële zoetstof (tussen de 55 en 97%, afhankelijk van het merk). Dit is veel meer dan glucose-fructosestroop (HFCS), dat zo’n 55% gemiddeld bevat.
  • De hoge fructosegehaltes van agave gaan direct naar de lever alwaar dit orgaan dit omzet in bloedvetten genaamd triglyceriden, welke het risico op hartziekten laat stijgen. Deze hoge fructoseniveaus kunnen ook bijdragen aan insulineresistentie, een risico voor diabetes, dat ook wel bekend staan als leververvetting.
Dat zegt natuurlijk niet dat een theelepeltje je zal doden, maar mocht je denken dat je gezond bezig bent als je agave over je wafels gooit… Sorry, dat is het niet! Het is net zoals alle andere onnatuurlijke zoetstoffen, deze zouden maar heel spaarzaam gebruikt moeten worden. Beter is het om, als je een beetje zoetigheid nodig hebt, wat vers fruit, rauwe honing of biologische ahornsiroop te nemen.
Conclusie: Agave nectar en siroop zijn ook voedingsmiddelen die je zou moeten vermijden. (Tip: bestel 100% biologische stevia op GroeneStevia.nl)
3. Koolzaadolie
koolzaadOmdat het als een ‘goed voor je hart-olie’ wordt gepromoot, vind je koolzaadolie in alles: van saladedressing tot mayonaise. Geen wonder dat mensen denken dat het gezond is. Ik heb mijn moeder eindelijk kunnen overtuigen dat ze haar margarine inruilde voor roomboter (yes!). Het was alleen jammer dat ze boter kocht met koolzaadolie. Ze was zo trots op haar gezonde keus. Nadat ze door mij goed is gewezen op deze toch niet zo gezonde keus en na enige discussie die daarop volgde, gebruikt ze nu eindelijk échte boter.
Waarom je koolzaadolie zou moeten vermijden:
Net zoals andere moderne oliën, is de meeste koolzaadolie geraffineerd onder hoge temperatuur en druk. Dit beschadigt de omega-3 vetten.
  • De aanwezigheid van lange ketenvetten kunnen ziekten aan het centrale zenuwstelsel, hartziekten en zelfs kanker veroorzaken.
  • Koolzaadolie is makkelijker te hydrogeneren, wat transvetten produceert.
  • Veel van de gewassen om koolzaadolie te produceren zijn genetisch gemodificeerd.
  • In de VS en Canada is het niet toegestaan om koolzaadolie te gebruiken in babyvoeding omdat het een vertraagde groei tot gevolg heeft bij proefdieren.
  • Dierstudies hebben een verband aangetoond tussen koolzaadolie en een verminderd aantal bloedplaatjes, een kortere levensduur en een hogere behoefte aan vitamine E.
  • Plantaardige oliën, inclusief koolzaadolie bevatten meervoudig onverzadigde vetzuren waarvan de kwaliteit snel achteruit gaat en dit erg gemakkelijk ranzig wordt waardoor ze erg vatbaar worden voor oxidatie en veel vrije radicalen.
Je kan beter vertrouwen op traditionele vetten zoals roomboter, reuzel, kokosnootolie en extra vierge olijfolie van hoge kwaliteit (alhoewel deze olijfolie ook niet stabiel is om te verhitten, kan je deze beter alleen koud gebruiken). Maar als  het op koolzaadolie en alle andere plantaardige oliën aankomt, zijn dit ook zeker ‘gezonde’ voedingsmiddelen die je beter kunt mijden. Zeker weten!