donderdag 6 februari 2014

Superfood - een super good nieuw begin

Met deze blog wil ik je op de hoogte houden van mijn ervaringen met superfood(s), gezonder eten, afvallen en de beperkingen waar ik tegenaan loop als vegetarier in la douce France.

Wij wonen in de Morvan, dit is een van de armste streken van Frankrijk, de natuur is hier ruig en ongerept, en je hebt er een prachtige sterrenhemel. De lucht is gezond, het is er rustig en heerlijk wonen.

We hebben hier een t(e)huis voor oude, zieke en gehandicapte honden en verhuren twee vakantiehuisjes voor mensen met honden.

Zoals bij veel mensen is mijn gewicht een "probleem" waar ik al lang mee kamp, hoewel ik eigenlijk nooit heel zwaar ben geweest, ben ik klein dus wel al gauw 'te' zwaar. Een aantal jaren geleden heb ik besloten om calorieën te gaan tellen en te stoppen met alcohol en ik ben 17 kilo afgevallen.
Helaas zijn die er inmiddels al weer bij en meer ook, doordat mijn partner vorig jaar kanker kreeg, en het een moeilijke tijd was waarin er weinig ruimte was voor "Betty" tijd, maakte ik het goed door lekker (veel) te eten, snoepen en vooral het avond eten mocht altijd veel zijn.

Als vegetarier is het hier niet simpel, alternatieven zijn er nauwelijks voorhanden en wat er is, is echt niet eetbaar (lekker). Groente en fruit: lastig, duur en snel bedorven.
Eigen groentetuin? Ik heb het geprobeerd, meerdere malen maar groene vingers zijn mij niet gegeven en zelfs de meest simpele groentes wilden het niet doen bij mij.

Maar nu gaat het roer om, ondanks de beperkingen van wat hier verkrijgbaar is, ga ik een poging wagen om gezonder te eten en bewuster. Hoe meer ik lees over wat er allemaal in voeding zit, (met name suikers!) en hoe slecht dit voor een mens is , des te meer ik dit wil veranderen.

Vandaag dus op naar de supermarkt (een half uur rijden), en het volgende in kunnen slaan.


  • amandelmelk
  • zoete aardappelen
  • olijven
  • bamboescheuten (blik)
  • mozzarella
  • havermout 
  • himalaya zout
  • vruchtenjam zonder suiker of toegevoegde meuk
  • ongebrande noten, helaas alleen klein zakje cashew, andere noten niet verkrijgbaar
  • pure chocolade reep 75 procent
  • tarwekiemen (pak gedroogd denk ik)
  • dadels
  • quinoa (biologisch)
  • rauwe cacao
  • geraspte kokos
  • kokosmelk
  • lijnzaad


De bedoeling van de blog is om recepten te delen, die ik uitprobeer, tips en leuke links te delen en vooral jullie mee te laten leven van hoe mijn verandering gaat lukken!

Vanavond gaat de eerste proef van start, pompoen met geitenkaas en couscous. Oh ja  ik moet er ook nog wel bij vermelden dat ik dus geen kookprinses ben, eten moe(s)t voor mij vooral snel en makkelijk en niet ingewikkeld met veel ingredienten.

Straks horen jullie hoe het avondeten is bevallen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten