zaterdag 8 februari 2014

Zoete aardappel friet - avondeten en borreltijd

De eerste grote uitdaging kwam gisterenmiddag om 5 uur, normaal is vrijdagmiddag cola met pindaflipjes tijd. Heerlijk !

De cola heb ik nog niet gelijk laten staan maar in plaats van de pinda flipjes heb ik een klein schaaltje genomen met wat walnoten, wat pistachenootjes, kleine stukjes gedroogd fruit en wat rozijntjes. Smaakte prima. Je merkt toch als je een hele zak 'chips' voor je neus hebt dat je gedachteloos weg zit te kanen en nu eet je veel bewuster (wat gezien mijn bewustZIJN workshops ook eigenlijk beter bij mij past haha).

Avondeten besloten om friet te maken van zoete aardappel.

Even wat weetjes: wist je dat zoete aardappels ook ontzettend gezond (én lekker) zijn en daarnaast een stuk vriendelijker voor de portemonnee?
Zoete aardappels zijn van origine geen ‘echte’ aardappels, en behoren tot de windefamilie (Convolvulaceae). Dit zijn zetmeelhoudende knollen die ook wel bataat worden genoemd en dus officieel een groente zijn.
Naast dat ze vanwege hun zalige smaak weinig andere oppeppers nodig hebben, zitten ze bomvol vitamine A (zorgt voor een stralende huid) en C, kalsium, magnesium, kalium en hebben ze maar liefst 1,5 keer meer anti-oxidanten dan blauwe bessen. Daarnaast bevatten ze veel minder koolhydraten in vergelijking met ‘normale’ piepers en juist relatief veel vezels, waardoor je minder nodig hebt om vol te zitten.
Voor foodies die kampen met diabetes, zijn zoete aardappels ook een redder in koolhydraten-nood aangezien ze een hoge insulinepiek voorkomen. (bron: www.culy.nl).

Het recept is simpel, snijd patatjes van de zoete aardappel (ik heb hem eerst een beetje schoongeschraapt) en wentel deze door een mix van wat olijfolie (notenolie of kokosolie mag ook), 1 el paprikapoeder en 1 el kaneelpoeder. Het laatste had ik niet (mijn boodschappenlijstje is nog niet compleet) dus zonder de kaneel.
Verspreiden over bakplaat met bakpapier (over voorverwarmen natuurlijk 220 graden) en dan ong 30-40 minuten bakken.

De patatjes waren erg lekker (zelfs partner Fred vond ze ok) maar wel wat zacht en slap en vanmorgen kwam ik deze tip nog tegen, dus dat is voor de volgende keer: (hoewel ik weer ergens anders las dat de maizena geen vereiste is, het 1 in koud water leggen wel).

Snijd je aardappels in reepjes van ongeveer 1 cm breed en leg ze minstens een uur in een bak met koud water. Verwarm je oven voor op 220 graden en dep de frietjes droog. Pak een kom, doe hier 2 eetlepels maizena in samen met een handvol aardappel. Schud alles goed door elkaar zodat er overal een beetje maïzena zit, pas wel op dat je niet te veel gebruikt. Doe dit met alle frietjes.


Wat heb ik er verder bij gegeten? Wat groene salade met paar drupjes citroensap en omeletje met eitjes uiteraard van onze eigen dames Tok.

Bij de 8 uur thee weer stukje 75% chocolade en daarna geen cola meer (dus 1 glas cola ipv de gebruikelijke 3-4 op vrijdagavond) maar 2 glazen water met goija besjes erin. Om half tien had ik beetje snack gevoel dus klein handje met geroosterde soija bonen genomen, erg lekker, en dan moet je de verleiding weerstaan om niet nog een (of twee) hand vol te nemen.

Tsjonge veel gezonder kan het toch niet worden...