maandag 24 februari 2014

Tortilla's met garnalen en avocado

Vanaf mijn 27ste ben ik vegetarier, sinds die tijd eet ik geen vlees meer. Incidenteel eet ik wel eens een stukje vis (hypocriet ja ik weet het maar soms wil ik gewoon iets anders dan de soja burgers), ik minimaliseer dit zoveel mogelijk, maximaal 1x per 2-3 weken en dan altijd in elk geval 'biologisch'. Veel duurder maar dan heb ik nog het idee dat het diertje een iets beter leven heeft gehad.

Afijn vanavond was dus zo'n 'zondig' avond. En wat een heerlijk recept was dit.

Het recept komt van Chickslovefood, ik heb het iets aangepast (cursief)

Men neme (voor 2 personen):
- 1 grote rode paprika, in reepjes gesneden  ik had alleen nog een halve groene paprika
- 3 teentjes knoflook, fijngesneden drie vond ik iets veel dus 2 genomen
- 1 avocado, ontpit en in blokjes gesneden
- 1 grote ui, in blokjes gesneden
- 1 klein bekertje crème fraîche  zie hieronder 
- 6 tortilla’s (ik heb ze van Ekoplaza gebruikt)
- 1 bakje garnalen (ik heb voorgekookte biologische gebruikt)
- 2 tomaten, in blokjes gesneden
- stuk of 10 bladen sla, gewassen en gesneden geen sla meer in huis
- een pluk verse bieslook, fijngesneden helaas ook niet 
- olijfolie sesamolie genomen zie later artikel over olie in te bakken
- peper en zout
- 1 limoen, in parten gesneden
toegevoegd een paar eetlepels dikke kokosmelk

En zo doe je het:
- Verwarm wat olie in een koekenpan.
- Voeg de ui en de knoflook vrijwel gelijk toe en laat even goudbruin worden.
- Voeg vervolgens de paprika toe en bak de paprika ook even goed mee, gevolgd door de garnalen. Ook deze even mooi goudbruin meebakken.
- Voeg dan de crème fraîche toe, samen met wat peper, zout, bieslook en optioneel de rode peper.
- Zet het vuur laag en laat dit mengsel een paar minuten staan.
- Verwarm ondertussen de tortila’s in een grillpan of in de oven op de grillstand.
- Haal de pan van het vuur en roer de blokjes avocado door het mengsel.
- Vouw een tortilla dubbel en vul deze eerst met een laagje sla en tomaat gevolgd door een schep van het avocado-mengsel. Doe dit met alle vellen.

Goed als er staat 'klein bekertje" dan ga ik uit van Franse begrippen want een grote beker is hier halve liter, afijn mijn 'kleine bekertje' bleek dus veel te groot zodat het meer een soep werd :-) en dus niet in de tortilla's kon. Niet getreurd, diep bord, dippen en soeplepel en het was echt heerlijk. Vooral de toevoeging van de kokos (als je van kokos houdt). Ipv garnalen kan je ook een vegetarisch alternatief kiezen. Suggesties zijn welkom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten