woensdag 23 april 2014

Banaan dadelcake

Eindelijk na 52 jaar is het gelukt: mijn eerste cake die er niet alleen goed uitziet maar die ook nog smaakt (en niet zwart is, rubber is of niet te eten). En voor alle bakfanaten, ja misschien liggen jullie in een deuk maar ik ben er blij mee en trots op :-).


De eerste keer dat ik het recept maakte was het nog geen succes maar nu wel, verschil? Geen idee.


Nodig :
  • kleine bananen (bij elkaar 200 gram)
  • 150 gram amandelmeel
  • 4 gedroogde vijgen of dadels (zonder pitten!) ik heb dadels genomen en iets meer 7 stuks
  • 2 eieren
  • 2 el gesmolten kokosolie
  • snuf zout
  • 1/2 thl kaneelpoeder
  • 1/2 thl wijnsteenzuur bakpoeder geen idee of het hetzelfde is maar ik heb baksoda gebruikt
en ook een kleine quichevorm (Ik heb een siliconen cakevorm genomen). Het past perfect in een vorm van 16 cm doorsnede maar heb je dat niet, gebruik dan een kleine cakeblik. Misschien is het dan handig om de hoeveelheden te verdubbelen. 

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Vet de bakvorm in.
Meng het amandelmeel met het bakpoeder, zout, het kaneel.
Doe in een hoge kom de bananen, de eieren, de dadels of vijgen en de kokosolie en maak fijn met een staafmixer.
Voeg nu aan de natte ingrediƫnten het amandelmeel toe en roer even door met een pollepel.
Giet het in een vorm en bak in het midden van de oven af, dat duurde bij mij ca. 60 minuten. Controleer in het midden met een prikker. Het blijft door de banaan erg vochtig maar het moet wel gaar zijn. 

Na 25 minuten heb ik de cake uit de oven gehaald en was hij perfect, advies : regelmatig voelen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten