maandag 31 maart 2014

Speltbroodjes

Na een 10 dagen griep(erig) en weinig zin om nieuwe dingen te koken (om zowiezo te koken), afgelopen weekend weer eens aan de gang.

Begonnen met speltbroodjes.

500 gram speltmeel
6 gram gist
8 gram zout
1 ei
300 ml lauwwarm water
25 ml kokosolie

Doe alle ingredienten in een kom en meng alles door elkaar. Kneed het geheel zo'n 15 minuten tot een soepel deeg. Vorm een deegbal en laat het zo'n uur rijzen op kamertemperatuur. Verwarm de oven voor op 220 graden.

Na de rijstijd druk je de lucht uit het deeg door het op een ingevette werkplek na te kneden. Vorm 9 of 10 kleine bolletjes. Leg ze op eens met bakpapier beklede bakplaat. Druk de bolletjes plat met jouw handpalm. Maak de plat gemaakte bolletjes vochtig met wat water en bestrooi de platte bolletjes met wat sesamzaad. Eventueel laat je de deegbolletjes nog een half uurtje narijzen. Bak de broodjes in 15 minuten gaar. Laat ze op een rooster afkoelen.

**
Dit is het recept. Mijn ervaring was dat ik het vreselijk vond om dat deeg met mijn handen te kneden, na 5 minuten had ik het ook echt gehad en het deeg zat overal.

Na het rijzen bolletjes maken, wat een drama want het deeg kleeft aan je vingers en dus weinig bolletjes, meer kluitjes. Nu heb ik ook een hele kleine oven dus 10 bolletjes gaan er niet eens in. Beetje kluitjes deeg tegen elkaar gelegd.

Ik had er een hard hoofd in dat het iets ging worden. Na 15 minuten kwam het mes er droog uit dus ik wilde ze niet langer in de oven laten. Ze waren totaal niet bruin en nauwelijks gerezen maar ze smaken heerlijk! Ze zijn wel wat stevig dus misschien toch iets meer gist volgende keer?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten