maandag 3 maart 2014

Rijst met groene curry, crimineel lekker

Eindelijk eens een receptje wat ik echt mega lekker vond. Vaak smaakt het wel maar niet dat ik gelijk zou zeggen, morgen weer en dat had ik bij dit recept wel. Nou moet ik er gelijk bij zeggen dat ik nog nooit een curry pasta had gemaakt en ook niet weet of ik het goed heb gedaan :-)





Nodig voor 2 personen:
  • 1 ui, in ringen
  • ½ rode paprika, in dunne stroken
  • 100 gr sugarsnaps (hebben ze hier niet dus daarvoor 100 gr doperwten genomen)
  • 50 gr verse doperwten (niet vers maar uit diepvries)
  • 200 ml kokosmelk
  • handje verse koriander, grof gehakt (had ik niet)

Currypasta
  • ½ tl komijn
  • 1 teentje knoflook
  • ½ tl garam massala
  • ½ tl kurkuma 
  • ½ tl korianderzaad (niet te koop hier)
  • 1 kardemom peul (idem)
  • Zeste en sap van ½ limoen (ik wist niet wat zeste was dus alleen sap)
  • 1 rode peper, of minder als je niet van pittig houdt. (niet gedaan)
  • duimpje verse gember, geraspt
  • Zeezout
  • Arachide olie (Sesamolie gebruikt)

Blancheer de sugarsnaps. Giet af en spoel af onder de koude kraan. Gebruik het pannetje om de noedels of rijst te maken, zo als op de verpakking staat beschreven.

Ga ondertussen aan de slag met de currypaste. Hiervoor maal je alle ingrediƫnten fijn in een vijzel. Voeg wat extra olie toe als de massa te droog is. Blijf malen tot de pasta echt fijn is.

Zet een pan op het vuur, doe de arachideolie in een bak de ui. Wanneer deze begint te garen, doe de paprika, sugarsnaps en doperwten erbij. Na een minuutje kun je de currypasta erbij roeren, laat de smaken goed in de groenten trekken en de currypasta garen. Blus het af met de kokosmelk en laat even pruttelen voor 5 tot 10 minuten. Serveer samen met rijst of noedels.

****
Dit is dus het recept maar ik heb het zonder de sugarsnaps gemaakt en wat minder kruiden. IIk wist niet wat er bedoeld werd met 'blijf malen tot de pasta echt fijn is'. Wat is echt fijn? Bij gebrek aan vijzel, alle ingredienten zo goed mogelijk vermengd en plat gemaakt. Op het moment dat ik het in de pan deed, was het binnen 1 seconde verdwenen en ik dacht "huh ?" maar toen de kokosmelk erbij kwam, kwam de geur en kleur vrij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten